Katarzyna Kępka, prezenterka telewizyjna, entuzjastka treningu funkcjonalnego, promotorka zdrowego trybu życia. Z partnerem prowadzi centrum treningowe Gym Break Center w Warszawie.

 

ak kobieta w ciąży może dbać o swoją sylwetkę? Jakie ćwiczenia może wykonywać?

Zacznijmy może od tego, że o ruch w czasie ciąży powinnyśmy zadbać, nie tylko przez wzgląd na sylwetkę, ale przede wszystkim dla zdrowia własnego i naszego dziecka. Niestety w Polsce często jeszcze ćwiczące kobiety ciężarne postrzegane są jako egoistki, wyrodne matki wariatki, które zamiast „dbać” o dziecko leżąc na kanapie, odchudzają się na siłowni. Ustalmy więc na wstępie – ruch w ciąży nie służy redukcji wagi. Nie służy rzeźbieniu sylwetki. Nie ćwiczymy, by w tym czasie ustanawiać czy bić swoje sportowe rekordy, ani by spalać tkankę tłuszczową i zaraz po porodzie móc występować w kulturystycznych zawodach… W ciąży ruszamy się po to, by dotlenić organizm, zapobiec zanikowi mięśni, podtrzymać kondycję i sprawność, i dzięki temu mieć energię do działania w powiększonym składzie. Zgrabna sylwetka to sprawa drugorzędna i to nie ona powinna być naszą motywacją. Chociaż oczywiście, jeśli regularnie ćwiczymy przed ciążą i w jej trakcie, do formy po porodzie powracamy o wiele szybciej i zdecydowanie łatwiej jest nam się do pracy nad sobą zmobilizować.

A jak możemy ćwiczyć? Jakie ćwiczenia są dla kobiet w ciąży bezpieczne?

Odpowiedź na to pytanie znajdziecie na naszym kanale Gym Break na YouTubie. Jak byłam w 7. miesiącu, nagraliśmy z Szymonem 30-minutowy trening odpowiedni dla ciężarnych i kobiet po porodzie. Mnie służył on do ostatnich dni, ale ciąża to oczywiście sprawa bardzo indywidualna, więc również aktywność powinnyśmy dostosować do własnych potrzeb i możliwości.

Na pewno musimy pamiętać, by w ciąży nie trenować mięśni brzucha, nie dźwigać ciężarów, podczas ćwiczeń nie robić niczego na siłę, nie przemęczać się i nie doprowadzać do zadyszki. Dobrze jest słuchać własnego organizmu, bo ciało naprawdę wysyła nam ważne sygnały.

Czy każda kobieta może ćwiczyć w ciąży? Z kim powinna skonsultować się ciężarna przed rozpoczęciem treningów?

Doszłyśmy do bardzo istotnej kwestii. O tym, czy możemy ćwiczyć powinien, po badaniach, zadecydować nasz lekarz prowadzący. Jeżeli ciąża przebiega prawidłowo, a przed zajściem w ciążę byłyśmy aktywne, z dużym prawdopodobieństwem dostaniemy zielone światło i w drugim trymestrze będziemy mogły przystąpić do treningów. Oczywiście mówimy o ćwiczeniach dostosowanych do naszych fizycznych możliwości. Także dziewczyny, jeśli planujecie aktywną ciążę i szybki powrót do formy po porodzie, treningi należałoby rozpocząć wcześniej. Najlepiej już dzisiaj! (śmiech).

 

Katarzyna Kępka: Aktywna ciężarna powinna pamiętać o tym, by kalorie spalone podczas treningu uzupełnić spożywając zdrową, pożywną przekąskę.

 

A co z dietą ciężarnej? Czy aktywna ciężarna powinna odżywiać się w jakiś specjalny sposób, czegoś unikać, czegoś jeść więcej?

W moim przekonaniu to, jakie produkty spożywamy ma ogromny wpływ na nasze zdrowie i co za tym idzie – życie. Powinnyśmy więc nauczyć się jeść świadomie niezależnie od tego, czy jesteśmy w ciąży, czy też nie. Temat zdrowego odżywiania jest tak szeroki, że nie sposób go streścić w kilku zdaniach, ale najważniejsze jest chyba to, by wybierać produkty naturalne i w miarę możliwości ekologiczne. Jeśli mięso i ryby, to ze sprawdzonych źródeł. Jeśli jaja, to „zerówki”. Po warzywa lepiej iść na bazarek, do zaprzyjaźnionego pana rolnika niż do marketu... Unikajmy tego, co przetworzone, fastfoodów, niezdrowego tłuszczu i „sklepowych” słodyczy. Innymi słowy, im prościej, im bliżej natury, tym lepiej. A odpowiadając na pytanie, aktywna ciężarna powinna pamiętać o tym, by kalorie spalone podczas treningu uzupełnić spożywając zdrową, pożywną przekąskę.

Picie wody jest bardzo ważne dla każdej z nas, dlaczego szczególnie w ciąży powinnyśmy zadbać o nawodnienie organizmu? Jaką wodę powinny wybierać ciężarne i ile litrów wody powinny pić każdego dnia?

Nawodnienie organizmu to rzeczywiście bardzo istotna sprawa. Uznaje się, że powinnyśmy pić od 1,5 do 3 litrów płynów dziennie, ale nie ograniczałabym się wyłącznie do wody mineralnej. Dobrze nawodnią nas również wyciskane z warzyw soki, niesłodzone, owocowe kompoty, odpowiednie dla ciężarnych herbatki oraz domowej roboty izotoniki. W ciąży doprowadzanie do odwodnienia organizmu jest naprawdę szczególnie niebezpieczne.

Pijmy więc na zdrowie. Jedzmy to, co zdrowe. I dla zdrowotności bądźmy aktywne. Ale gdy któregoś dnia zapragniemy „robić nic” na kanapie, zajadając przy tym pucharek lodów – pozwólmy sobie! W końcu ciąża ma swoje prawa (śmiech). Wszystkiego najpiękniejszego dziewczyny!