Rola wapnia w diecie malucha

Wprowadzanie do codziennego jadłospisu niemowlaka nowych produktów to dla każdego rodzica ważny moment. Jak przypominają eksperci, braków niektórych witamin i substacji odżywczych powstałych w 1 roku życia, nie da się uzupełnić w przyszłości. . Aby uniknąć niedoborów trzeba pamiętać aby rozszerzać dietę dziecka o produkty z różnych grup. Najczęściej problemy niedoborów dotyczą witaminy D, która wpływa na przyswajanie wapnia. Badania pokazują, że 80% najmłodszych dzieci otrzymuje zbyt małą ilość wapnia w diecie. To jedne z najczęściej występujących niedoborów.  Pojawia się ona w naszym organizmie dzięki ekspozycji na światło, stąd jej braki np. zimą. Szczególnie niebezpieczne są one dla dzieci, bo do prawidłowego rozwoju kości i zębów potrzebują one dużej dawki tego składnika.

Niedobór wapnia może mieć poważne skutkibyć bardzo niebezpieczny. Może on bowiem prowadzić do powstania kości o osłabionej strukturze, o zmniejszonej masie kostnej. Kości mogą być bardziej  podatneych na złamania i urazy, a w przyszłości bardziej narażone na osteoporozę . Dlatego też w fazie intensywnego wzrostu i rozwoju dziecka odpowiednie spożycie produktów bogatych w wapń jest szczególnie ważne. Wapń jest też niezbędny do prawidłowej pracy układu nerwowego i sercowo-naczyniowego. Wapń z mleka i przetworów mlecznych jest najlepiej przyswajany jest przez organizm w ponad 30%. Dlatego też to właśnie mleko (w tym mleko modyfikowane) oraz przetwory mleczne stanowią najlepsze źródło wapnia w diecie malucha. Pierwszy jogurt, najlepiej naturalny można wprowadzić już w 7 miesiącu życia. Na początku jednak warto podać 1-2 łyżeczki, tak aby nie stanowił on całego posiłku. Nieco później, bo po 10ok. 11 miesiącua życia można wprowadzać niesłodzone produkty mleczne takie jak jogurt czy serek w większych ilościach.

Alergie a rozszerzanie diety dzieci

Kolejnym problemem, który pojawia się w czasie rozszerzenia diety są alergie. W obawia przed nimi sporo rodziców zwleka z wprowadzaniem nowych produktów takich jak produkty zbożowe zawierające nabiałgluten, niektóre warzywa czy owoce cytrusowe w obawie przed rozwinięciem się uczuleń. Dlatego nowe produkty wprowadzamy pojedynczo obserwując reakcję dziecka.

Podawanie surowych produktów takich jak warzywa i owoce lepiej zacząć od tych pierwszych. Dobrym rozwiązaniem będzie zupka z dwóch warzyw, a jeśli okaże się, że dziecko nie odczuwa problemów trawiennych można po ok. 2 tygodniach dodać do niej ugotowane chude mięso np. indyka. Zamiennie można wprowadzać do diety również jajko albo samo żółko. Powinny znaleźć się w niej również ryby np. halibut czy dorsz, bo substacje w nich zwarte korzystnie wpłyną na pracę mózgu.  Również ważne jest wprowadzanie do diety malucha produktów mlecznych. Zawierają one, bowiem wapń, niezbędny dla rozwóju układu kostnego oraz zębów. Poza tym wapń pochodzenia zwierzęcego jest o wiele lepiej przyswajany niż ten uzyskany z roślin. Pierwszy jogurt, najlepiej naturalny można wprowadzić już w 7 miesiącu życia. Na początku jednak warto podać 1-2 łyżeczki, tak aby nie stanowił on całego posiłku. Nieco później, bo ok. 11 miesiąca życia można wprowadzać niesłodzone produkty mleczne takie jak jogurt czy serek w większych ilościach.

Na sklepowych półkach nie brakuje produktów dla niemowlaków wzbogacanych o substancje odżywcze, witaminy i minerałyRozszerzając dietę dziecka Wwarto jednak wybierać te produkty, które są przebadane i polecane przez ekspertów. Mamy wtedy pewność ze ich skład został opracowany z myślą o potrzebach żywieniowych najmłodszych. Żywność dla niemowlaków niemowląt dobrej jakości posiada też dokładne oznaczenia, dla jakiej grupy wiekowej jest przeznaczona co ułatwia wybór. Dlatego podając takie produkty, możemy mieć pewność, że dostarczamy dziecku wszystkich niezbędnych składników, witamin a posiłki będą miały właściwy skład oraz konsystencje.