Po suplementy diety chętnie sięgają kobiety oczekujące dziecka i karmiące piersią. Nudności, brak apetytu czy niechęć do pewnych potraw to jeden z powodów wspierania organizmu suplementami. Wszystko po to, aby przyszła mama dobrze się czuła 
a jej dziecko prawidłowo się rozwijało.

Złoty standard

Standardem już stało się przyjmowanie przez kobiety, jeszcze przed zajściem w ciążę, kwasu foliowego. Związek ten zapobiega rozwojowi wady cewy nerwowej, a więc urodzeniu dziecka z poważną wadą rozwojową. Przyszła mama powinna zażywać kwas foliowy co najmniej miesiąc przed zajściem w ciążę i później do jej końca, bo w drugim i trzecim trymestrze chroni on kobietę przed anemią. Dzienna dawka 0,4 mg kwasu zmniejsza o ponad 70 proc. ryzyko urodzenia dziecka z wadą wrodzoną. Warto wiedzieć, że gdy brakuje witaminy B9, czyli właśnie kwasu foliowego, może dojść do niedorozwoju łożyska i poronienia.

Dostarczanie wystarczających ilości substancji odżywczych jest ważnym warunkiem dobrego samopoczucia w trakcie ciąży i prawidłowego rozwoju dziecka.

W trosce o mózg i oczy

Dla prawidłowego rozwoju mózgu i wzroku dziecka niezwykłe znaczenie ma DHA – jeden z wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Związek ten występuje w tłustych rybach morskich, ale jadamy je dość rzadko. Dlatego wczesna suplementacja (od 13. tygodnia ciąży) pomaga zgromadzić odpowiednie zapasy kwasu potrzebne na drugą połowę ciąży i okres karmienia. Organizm dziecka nie jest w stanie sam wytwarzać nienasyconych kwasów tłuszczowych, dlatego musi ich dostarczyć mama – najpierw przez łożysko, a następnie karmiąc je piersią. Dzienna dawka DHA w ciąży
i karmienia piersią to przynajmniej 200 mg.

Czego jeszcze potrzebujesz

Nie tylko podczas ciąży, ale również 
w okresie karmienia dziecko jest zaopatrywane w składniki odżywcze przez organizm mamy. Dlatego jej dieta musi być urozmaicona. Ale sama dieta nie zawsze wystarcza. Dlatego warto przyjmować wieloskładnikowe suplementy diety. Ważnym składnikiem są witaminy z grupy B, które pomagają w przemianie węglowodanów i białek, a także w procesie tworzenia się krwi oraz budowie układu nerwowego. Witamina C bierze udział w tworzeniu tkanki łącznej, wzmacnia naturalną odporność organizmu i poprawia wchłanianie żelaza. Witamina E chroni komórki i tkanki ciała.

Biotyna jest ważna dla zdrowej cery, włosów i paznokci. Jod pełni waż-
ną rolę w procesie rozwoju zarów-
no fizycznego, jak i umysłowego.

Bez porozumienia z lekarzem z suplementów 
diety nie powinny korzystać 
kobiety z chorobami metabolicznymi, np. fenyloketonurią 
czy mające skłonności do 
tworzenia się kamieni 
nerkowych.

Niedobór składników odżywczych w diecie może być przyczyną anemii, próchnicy zębów, obniżonej odporności czy wreszcie niedowagi dziecka.

Kwas foliowy otrzymuje się syntetycznie, bo nie występuje 
w przyrodzie. Budową i działa-
niem przypomina foliany 
znajdujących się w żywności. 
Największe ilości dostarczają zielone warzywa (np. brokuły, szpinak), rośliny strączkowe (groch, fasola). Większość folianów ginie w trakcie w wysokiej temperaturze, dlatego trzeba 
je krótko gotować.

Nowym suplementem 
jest matafolina - biologicznie dostępna formą kwasu foliowego. Jest gotowa do bezpośredniego wykorzystania przez organizm 
i lepiej przyswajana niż kwas 
foliowy.