Home » Zdrowa w każdym wieku » Jak skutecznie wspierać wzrost zdrowych włosów i paznokci?
Zdrowa w każdym wieku

Jak skutecznie wspierać wzrost zdrowych włosów i paznokci?

wzrost-zdrowych-włosów-i-paznokci-3
wzrost-zdrowych-włosów-i-paznokci-3

Chociaż piękne włosy i paznokcie to marzenie wielu osób, to niewiele z nich wie, jak wspomóc ich wzrost, by były nie tylko ładne, ale również mocne i długie. Co może im w tym pomóc?


Na rynku znajduje się mnóstwo produktów, które mają rzekomo zbawienny wpływ na włosy i paznokcie. Większość z nas nie wie jednak, jakie substancje faktycznie wspierają ich wzrost, dlatego wybór konkretnego preparatu często okazuje się nietrafiony. I oczywiście nic w tym dziwnego – zwykle nie posiadamy specjalistycznej wiedzy na temat składników polecanych preparatów, a także nie znamy badań naukowych, które potwierdzają ich skuteczność. Nierzadko polegamy także na domowych sposobach, które, jeśli nawet nie szkodzą włosom i paznokciom, to już z pewnością nie mają korzystnego wpływu na ich wzrost.

Jakie witaminy i minerały wspierają wzrost włosów i paznokci?

Jeśli chcesz wspierać wzrost włosów i paznokci musisz poznać kilka witamin i minerałów, które sprawiają, że staną się one długie, mocne i piękne. Są one dostępne nie tylko w preparatach pielęgnacyjnych takich jak szampony i odżywki oraz w suplementach diety, ale także w produktach codziennej diety. Zacznijmy zatem od najważniejszej substancji – biotyny. To właśnie ona wzmacnia strukturę włosów i paznokci, dzięki czemu są odporne na uszkodzenia. Co ciekawe, jest powszechnie dostępna w produktach takich jak wątroba, szpinak, marchew, pomidory, żółtka jaj, migdały i orzechy włoskie.

Dodatkowo, jeśli chcesz, aby włosy i paznokcie były nie tylko mocne, ale również miały zdrowy koloryt, dorzuć do diety produkty bogate w miedź. To kolejna substancja, która wesprze je w efektywnym wzroście. Miedź znajdziesz w: zielonych warzywach liściastych, płatkach owsianych, ostrygach, grzybach, orzechach, pestkach dyni, kakao i ziarnach sezamu.

Komponując idealny jadłospis na mocne i długie włosy oraz paznokcie, dodaj do niego produkty z selenem, czyli m.in. orzechy brazylijskie, krewetki, tuńczyk, czosnek, nasiona słonecznika, brązowy ryż i pieczywo razowe, borowiki, drożdże oraz chudy drób. Tzw. wisienką na torcie jest cynk, który reguluje procesy budowy włosów i paznokci. Aby dostarczyć go do organizmu, jedz jajka, chude mięso (np. kurczak, indyk), migdały, pestki dyni, natkę pietruszki, brokuły, pomidory, czosnek oraz rośliny strączkowe.

Czy może być jeszcze lepiej? Pewnie, tylko dodaj aminokwasy

Wiesz już, że idealnym wsparciem wzrostu zdrowych włosów i paznokci są witaminy i minerały takie jak biotyna, miedź, selen i cynk. Nie jest to jednak zestaw idealny. Brakuje w nim aminokwasów. Dlaczego są potrzebne?

Głównym budulcem włosów i paznokci jest keratyna, czyli białko zbudowane właśnie z aminokwasów – głównie cysteiny, lizyny, metioniny i argininy. Jeśli jest ich w organizmie pod dostatkiem, włosy i paznokcie są wytrzymałe, elastyczne i odporne na uszkodzenia. Znajdziesz je nie tylko w produktach do pielęgnacji i suplementach diety, ale również w produktach spożywczych, czyli między innymi: jajkach, chudym nabiale (np. sery twarogowe, jogurty) i mięsie (np. indyk, kurczak), nasionach roślin strączkowych, orzechach, ziarnach (np. słonecznik, sezam) oraz produktach zbożowych (brązowy ryż, pełnoziarnisty makaron i pieczywo, kasza pęczak, gryczana).

Pamiętaj!

Pamiętaj także, że organizm nie może magazynować aminokwasów, dlatego dostarczaj je do niego regularnie. Tym samym dbaj o wzrost włosów i paznokci nie tylko poprzez pielęgnację, ale również przez to, jakie składniki trafiają codziennie na twój talerz.

infografika-www-final-ver_14-10-2020_dobra-2
Next article