Home » Zdrowa w każdym wieku » Układ hormonalny i gospodarka energetyczna – jak możemy je wesprzeć?
Zdrowa w każdym wieku

Układ hormonalny i gospodarka energetyczna – jak możemy je wesprzeć?

Magdalena Jagiełło

Lekarz, specjalista endokrynologii, autorka książek – bestsellerów o niedoczynności tarczycy i chorobie Hashimoto oraz o insulinooporności, które przybliżają czytelnikom tematykę chorób tarczycy oraz zaburzeń metabolizmu, podpowiadają kiedy je podejrzewać, jak diagnozować i właściwie leczyć, prowadzi bloga medycznego dla pacjentów DoktorMagda, gdzie w sposób przystępny dzieli się swoją wiedzą

Hormony są odpowiedzialne za wiele procesów w organizmie. Ich odpowiedni poziom zapewnia nam dobre samopoczucie, a już przede wszystkim życie w zdrowiu. Jak zatem my kobiety możemy wspierać nasz układ hormonalny i metabolizm energetyczny?

Jaki wpływ na organizm kobiety ma układ hormonalny oraz jak istotne jest jego prawidłowe funkcjonowanie?

Układ hormonalny ma wpływ na wszystkie funkcje naszego organizmu. Dzięki hormonom możemy zachodzić w ciążę, rodzić dzieci i tym między innymi różnimy się od mężczyzn. Jest to niezwykle skomplikowana sieć, która za pomocą mikro przekaźników, czyli hormonów, reguluje wszystkie funkcje naszego organizmu. Gdy dzieje się coś niepokojącego w obrębie układu hormonalnego mamy do czynienia z nieswoistymi objawami, które nie zawsze łączymy z hormonami. Oddziałują one na naszą wagę, samopoczucie, metabolizm, funkcje rozrodcze, wygląd skóry, włosów, paznokci i wiele innych kwestii.

Jak na organizm kobiety oddziałuje metabolizm energetyczny? Jakie jest znaczenie zachowania równowagi gospodarki hormonalnej i utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego?

Tak jak układ hormonalny, metabolizm energetyczny również oddziałuje na wiele procesów w ciele. Wszystko się ze sobą łączy i na siebie wpływa. Przykładem jest insulina, która jest hormonem, oddziałującym na metabolizm. W nadmiarze sprzyja magazynowaniu tkanki tłuszczowej i otyłości. Nadmierny wzrost insuliny jest prostą drogą do cukrzycy.

Objawem bardzo powszechnej teraz insulinooporności jest nie tylko nadwaga, ale także problemy z pamięcią, koncentracją, senność po posiłkach, zmęczenie itp. Ustalono, że insulinooporność wyprzedza cukrzycę o 10 lat, zatem warto działać zawczasu. Ponadto insulinooporność może być elementem zespołu jajników policystycznych, więc powoduje zaburzenia płodności. Także nieprawidłowy metabolizm energetyczny u kobiet otyłych może wpływać na problemy z płodnością.

Jaka jest rola diety, stylu życia i uzupełniającej suplementacji najbardziej istotnych składników we wsparciu układu hormonalnego i metabolizmu kobiety?

Rola tych czynników jest ogromna. Równowaga gospodarki hormonalnej może być wspierana poprzez prawidłową dietę, aktywność fizyczną i uzupełnianie konkretnych mikro i makroelementów oraz witamin. Obserwuje w swojej praktyce lekarskiej, że szczególnie przez pandemię, czyli brak ruchu wyniki moich pacjentów znacznie się pogorszyły. Jeśli chodzi o dostarczanie składników wspierających układ hormonalny i metabolizm energetyczny, to bardzo ważna jest witamina D3, która także jest hormonem i pomaga m.in. w prawidłowym wchłanianiu oraz wykorzystywaniu wapnia i fosforu.

Kluczowe są witaminy z grupy B, szczególnie B12, B6 i kwas foliowy (najważniejszy dla kobiet w wieku rozrodczym) oraz kwas pantotenowy, który wspomaga utrzymanie prawidłowego metabolizmu energetycznego, prawidłowej syntezy i metabolizmu hormonów steroidowych, witaminy D i niektórych neuroprzekaźników. Podobnie jest z jodem, który wspiera prawidłową pracę tarczycy. Warto zadbać również o uzupełnienie diety i dostarczenie swojemu organizmowi inozytolu, który określany jest również „witaminą B8”. Inozytol to substancja witaminopodobna, naturalnie obecna w diecie, jednak na jej przyswajanie mogą mieć wpływ niewłaściwe nawyki żywieniowe. Inozytol występuje w kilku postaciach, jednak najbardziej powszechne i znaczące formy to mio-inozytol oraz D-chiro-inozytol.

Next article